Dan Ta Bai en Brownsberg

19 maart 2012 - Paramaribo, Suriname

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn laatste verhaal had geschreven! Het wordt dus wel weer tijd voor een update! Drie weken terug was alweer onze laatste salsa les van de maand. We moesten afdansen en uiteraard is dat helemaal goed gegaan! We zijn dus allemaal geslaagd voor salsa op basisniveau. Fabian, onze dansleraar, gaf daarna nog een demonstratie van de moves die we zouden leren als we verder gaan op semi niveau. Dat zag er leuk uit, dus iedereen gelijk enthousiast om door te gaan. Afgelopen vrijdag was weer de eerste keer dat we in de gelegenheid waren om naar salsa te gaan. De andere meiden hebben echter toch geen zin meer om verder te gaan met salsa. Ik daarentegen heb nog wel zin om meer te leren. Met alleen die basis kun je maar weinig. Dus ben ik op mn fiets naar de salsa gegaan. Het was weer super leuk en ik had gelijk vijf nieuwe dingen geleerd (ik had namelijk al twee lessen gemist van semi 1). Ik ben blij dat ik wel heb besloten om toch door te gaan zonder de andere meiden! Bij thuiskomst kreeg ik te horen dat Solange ook weer mee gaat naar de salsa, gezellig!

Het eerste weekend van maart zijn we met z’n allen naar Dan Ta Bai geweest. Dat is in het binnenland van Suriname onder het Brokopondo meer. We gingen met de bus (samen met andere stagiaires) daar naartoe. Na een busreis van ongeveer vier uur waren we dan eindelijk bij Dan Ta Bai. Wat een supermooie natuur! We zaten aan een rivier met veel stroomversnellingen, waarin we heerlijk konden zwemmen, baden en afkoelen. Ook was het perfect weer! De zon scheen volop, dus dat was echt genieten. Ik vond het nog redelijk luxe huisjes, de andere meiden hadden er echter meer van verwacht! We hadden allemaal een bed met matras, lakens en een klamboe en het zag er wel goed verzorgd uit! We hadden alleen geen deuren, maar wel een doek voor de deurpost, zodat we toch nog een beetje privacy hadden. Kortom, prima te doen voor die paar nachtjes :)

Bij Dan Ta Bai hebben we verschillende activiteiten gedaan! We hebben een boswandeling gemaakt, waarbij we van een gids uitleg kregen over de verschillende planten en vruchten en de manier waarop deze flora gebruikt wordt door de mensen. We zijn met een korjaal (bootje) door de stroomversnellingen gevaren om bij de Marron dorpjes te komen. Erg interessant om dat te bekijken. De mensen wassen zich zelf en doen de afwas in de rivier, ze verbouwen alles zelf en ze wonen in houten hutjes met bladeren als dak. Wat wel een aparte gewaarwording was, was dat deze mensen dan weer wel mobieltjes hebben en vaak in de stad te vinden zijn! Heel bijzonder om te zien! Na ons bezoek aan de Marrondorpjes zijn we de stroomversnelling weer opgevaren en hebben we midden in de stroomversnelling gezwommen! Verder konden we ook van de kabelbaan. Dat zag ik natuurlijk helemaal zitten! Samen met Crista en Solange ben ik naar de kabelbaan gegaan. We gingen eerst even op de ‘simulator’ oefenen. Dat was een stuk kabel die op ongeveer twee meter hoogte hing met een balk eronder waar je op kon staan. Hier konden we even de handelingen van het zekeren oefenen. Dit mochten we namelijk allemaal zelf gaan uitvoeren op het hele parcours! Na de simulator gingen we door naar een kleine kabelbaan op zo’n vier meter hoogte. Hier konden we oefenen hoe we moesten hangen in de gordel en waar je je handen moet plaatsen tijdens ‘de vlucht’. Nou dat had ik in no time onder de knie! Dus ik ging als een speer over de baan ^^ Toen iedereen weer aan de grond stond, gingen we door naar het hoge parcours. Dat was ongeveer tien meter hoog, dus we moesten eerst even een stukje omhoog klimmen via allemaal trappetjes, touwladders en boomstammen. Daarna was de eerste grote kabel! Ongeveer 100 meter over de Boven Suriname rivier heen! Ik was als eerste naar boven geklommen, dus mocht ik ook als eerste over de kabel! Wat was dat gaaf! ^^ Heerlijk boven het water hangen, de natuur bekijken en genieten! Aan de overkant van het water zijn we nog een tijd lang tussen de bomen door gevlogen en uiteindelijk weer over het water terug. Als afsluiter was er een soort enorme schommel. We moesten omhoog klimmen naar een plateau, dan kreeg je een touw aan je gordel vastgeknoopt en dan mocht je van het plateau afspringen. Hartstikke leuk, dus ik gelijk met mn handen los en bijna op de kop lekker boven het water schommel! Super leuk! De laatste dag van de tour naar Dan Ta Bai ben ik nog een keer over de kabelbaan gegaan. Ditmaal ging het nog een stuk sneller, aangezien ik nu veel minder lang hoefde te wachten op de andere meiden die mee gingen. Gelukkig mocht ik telkens een paar platforms vooruit, waardoor ik niet iedere keer moest wachten. Na twee keer had ik al flink wat bijnamen gekregen van de begeleiders, o.a. waaghals, snelle, flitsje en smartie :P Kortom het was een geslaagd weekend!

8 maart hebben we Holi Phagwa gevierd. Dat is een Hindoestaans feest. Een combinatie van een lentefeest, een feest van de overwinning van het goede op het kwade en een nieuwjaarsfeest. Dat vieren ze door middel van zang, dans, lekker eten en strooien met verf, parfum en gekleurd poeder ;) Nou, dat wilden wij natuurlijk niet missen! We waren alleen een beetje verkeerd ingelicht door meerdere personen, waardoor we dachten dat Holi Phagwa op het onafhankelijkheidsplein werd gevierd. Hier was echter een Pink Ribbon feest. Uiteindelijk hebben we dus met z’n vieren (helaas was Solange aan het werk) zelf Holi Phagwa gevierd, elkaar ondergooien met poeder en verf! Dat was echt wel lachen, alleen vonden de omstanders het wat minder leuk! Maar ach, wij hebben weer lol gehad en dat is het belangrijkst.

Verder zijn we een aantal keren bij ’t Vat geweest om hier lekker te eten of even wat te drinken. Op vrijdagavond is het bij ’t Vat latin avond. Ik heb inmiddels niet alleen salsa gedanst, maar begin ook de merengue al aardig onder de knie te krijgen. Zouk en bachata is nog wat lastiger, maar dat komt vanzelf! Ik heb per slot van rekening nog drie maanden de tijd ;)

Rondom het huis zijn er allemaal werkzaamheden gaande. Naast ons huis en schuin tegenover ons huis worden nieuwe huizen/appartementen gebouwd. We hadden problemen met de hydrofoor, waardoor we twee dagen zonder stromend water hebben gezeten! Gelukkig hadden we nog wel een buitenkraantje wat niet op de hydrofoor was aangesloten! Hierdoor konden we nog wel de afwas doen, naar het toilet en ons wassen.

Doordeweeks loop ik nog altijd stage en dat bevalt nog steeds goed! Ik heb inmiddels mijn eerste opdracht voor school af! Deze ligt bij mijn stagebegeleidster om een adviesbeoordeling te krijgen, waarna ik hem kan opsturen naar Nederland. Aan de tweede opdracht wordt inmiddels ook al gewerkt, dus dat gaat goed! :)

Afgelopen weekend zijn we met z’n allen naar Brownsberg geweest. We hebben zelf een auto gehuurd en een huisje geregeld. Zaterdagochtend zijn we in de auto gestapt, ik mocht achter het stuur ^^ In het begin was dat wel even spannend, want je moet hier natuurlijk links rijden en dat is toch wel weer even wennen met inschatten en dergelijke van de auto. Maargoed toen we eenmaal Paramaribo uit waren gereden, was het wat rustiger op de (geasfalteerde) weg waardoor het rijden wat relaxter was. Onder aan de berg hebben we nog even een stop gemaakt. Even de benen strekken en wat gegeten. De weg, die de berg op ging, zag er op dat moment al redelijk slecht uit. We zagen veel kuilen en plassen, maarja we moesten toch die berg op. Na het eerste stuk met veel gehobbel te hebben gereden, werd de weg steeds slechter. Overal modder, diepe plassen en kuilen, hellingen en afdalingen en een heel smal weggetje. Naast dat weggetje had je aan beide kanten een ‘afgrond’. Het viel me echter 100 % mee en ik vond het erg leuk om te rijden! De meiden vonden het volgens mij wel wat spannender, maar zij moesten natuurlijk ook op mij vertrouwen en ik had het helemaal zelf in de hand. Af en toe voelde je de auto wegglijden en het stuur opeens wegdraaien, dat waren wel wat spannende stukjes maar we zijn heelhuids boven gekomen. Nadat we onszelf hadden geïnstalleerd in het huisje zijn we met een gids op pad gegaan naar de Irene waterval. Twee kilometer dalen, veel modder en klauter en glijpartijen! Daarna hebben we genoten van de mooie waterval en zijn we grotendeels schoon gespoeld. Toen moesten we echter ook weer twee km omhoog klimmen! Dat was wel echt een test voor onze conditie en onze beenspieren! Na 3,5 uur waren we weer boven en konden we douchen. Helaas was het wel ijskoud water, maar we waren weer schoon. ’s Avonds samen gegeten en gezellig bij het huisje gezeten. De volgende dag zaten we om 10 uur alweer in de auto om de berg af te gaan. Toen kwam de eigenaar naar ons toe met de boodschap dat we een lekke band hadden… Gelukkig waren er genoeg mannen die ons konden helpen! Na het verwisselen van de band heb ik nog even uitleg gekregen over de 4wheel drive (lekker op tijd! :P ) en hoe ik die op de terugweg het beste kon gebruiken. Zoveel mogelijk op de 2wheeldrive en veel gas en rem afwisselen en vooral rustig rijden! Dus wij weer op weg en met een rustig tempo de berg afgereden/gegleden. Af en toe vergde dit wel een snel reactievermogen en snel stuurwerk. Na een dik uur stonden we weer beneden. We hadden besloten dat we ook nog wel even langs Stoneiland konden rijden. Daar hebben we wat gegeten, even gerelaxed en lekker gezwommen in het warme water! Rond 3 uur zijn we weer in de auto gestapt en zijn we teruggereden naar Paramaribo. Het weekend hebben we goed afgesloten met lekkere roti!

Veel liefs Anne